Formuła I wokół Kalemegdanu

Trzeciego września 1939 roku, parę dni po tym gdy Niemcy zaatakowały Polskę, w Belgradzie, w ciszy przed burzą, odbył się wyścig o Wielką Nagrodę Belgradu - Grand Prix. Było to największe wydarzenie sportowe w złotych czasach automobilizmu. Po wojnie tego typu zawody przekształciły się w Formułę I.

fot. Muzej automobila, Belgrad


Wyścig w 1939 roku zorganizowano z okazji urodzin młodego króla Piotra II Karađorđevića, a jego trasa biegła wokół parku Kalemegdan i Belgradzkiej twierdzy. Liczyła ona 3 km i obejmowała 50 okrążeń. Z powodu wybuchu wojny, wielu kierowców odwołało swój udział. Zwyciężył słynny włoski kierowca wyścigowy Tazio Nuvolari. 

fot. http://official.etiquetanegra.eu/tazio-nuvolari/


Na tej samej trasie, w poprzednią sobotę, 10 września, odbył się wyścig rewialny, w którym uczestniczyły samochody-eksponaty z belgradzkiego muzeum samochodów, motocykle i oczywiście Fiće (Zastava).

Sama trasa przez 77 lat niewiele się zmieniła i miasto małym nakładem środków, tzn. ustawiając kilkadziesiąt kostek słomy, wiernie oddało przedwojenną atmosferę.



W 1939 roku Belgrad miał 300 tys. mieszkańców, a wyścigowi przyglądało się około 100 tysięcy. W tegorocznym wydarzeniu uczestniczyło wielokrotnie mniej widzów, ale ci którzy przyszli mieli okazję oglądać naprawdę niecodzienne i wspaniałe widowisko.







Najciekawsza była oczywiście klasa starych samochodów wyścigowych, ale i inne wspaniale się prezentowały na belgradzkich ulicach.










Władze miasta zapowiedziały, że wyścig będzie się odbywał co roku w pierwszy weekend września i od przyszłego roku będzie to rywalizacja w ramach Mistrzostw Historycznej Formuły I. Będą w niej brały odział samochody Formuły I z lat 60, 70, i 80-tych. Wszyscy mają nadzieję, że ta impreza będzie atrakcją dla mieszkańców stolicy jak i licznych turystów.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak powstaje najlepsza serbska rakija?

Serbska rakija

Nowy Belgrad - prawdziwy Belgrad